ایوب بنوشی -
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
دانشکده صداوسیما
گیتار سازی است از خانواده لوت ها با یک دسته پرده بندی شده بلند، صفحه صدای چوبین تخت، جداره ها، ویک صفحه پشتین تخت، و بیشتر مواقع با زوارهای بدون انحنا.
گیتار نواده وی ولا(vihvela)ی اسپانیایی است که 12 تار داشته و واسطه سازهای سده های میانی با گیتار امروزی می باشد. (Antonio de Torres(1817-1892 ابعاد امروزی زا برای گیتار باب و زوارهای پرده ای را ابداع کرد. Francisco Terrega مضراب Apoyando را باب کرد.
بخش های اصلی تشکیل دهنده یک گیتار:
1) صفحه رویین
2) صفحه پشتین
3) زوارها (brace)
4) جداره (rib)
5) سوراخ صدا (Sound Hole)
6) خرک (bridge)
7) دسته (neck)
8) گوشی ها (pegs)
9) پرده ها (fret)
10) تارها (string)
قسمتهای موثر در فرکانسهای پایین قسمتهای موثر در فرکانسهای بالا
(http://www.phys.unsw.edu.au/music/guitaracoustics/construction.html)
صفحه رویین از چوبی سبک مانند صنوبر یا ماموت است، به ضخامت 2.5mm. صفحه پشتین از چوبی سخت مانند بلسان بنفش، ماهون، یا افراست به ضخامت 2.5mm. صفحه های پشتین و رویین هردو زوارکشی می شوند، هرچند ازآن صفحه رویین در صدای گیتار نقشی کلیدی دارد.
(http://legacyweb.taylorguitars.com/guitars/features/woods/Tone)
(نمودارهای فوق بصورت تجربی برای تعدادی از انواع چوبها ی مرسوم در ساخت گیتاربدست آمده است)
گیتار دارای شش تار است.تارها یا فولادی هستند یا نایلونی. تارها در فواصل زیر کوک می شوند:
f=82 , 110 , 147 , 196 , 247 , 330 Hz E2 , A2 , D3 , G3 , B3 , E4
کشش لازم برای تارها به قطر آنها بستگی دارد:
با توجه به سامانه قبلی:
بررسی نیروی وارده از تار به خرک نشان می دهد که که این نیرو هم طولی و هم عرضی است و در طول لرزش به خاطر تغییر در شیب و درازای تار، تغییر می کند.
زخمه زدن در نزدیکی خرک باعث می گردد:
بیناب (معادل فارسی طیف فرکانسی) نیروی عرضی وارد بر خرک به محل زخمه زدن بستگی دارد.
پهنای زخمه:
شل یا نرم بودن خرک:
کهنگی:
هریک از صفحه های گیتار دارای آمودهای لرزشی است. عوامل اثرگذار بر الگو و بسامد آمودهای یک صفحه:
الگوهای لرزش با روش های گوناگون اندازه گیری و ترسیم می شوند:
1- روش چلدنی (Chladni)
2- روش های نوری (Laser Interferometery)
(http://www.phys.unsw.edu.au/music/guitar/patterns.html)
آمودهای لرزش یک گیتار کلاسیک با جداره ها و بدون پشت. این الگوها با الگوهای محاسبه شده برای صفحه مقید، توافق دارند.
برای اندازه گیری الگوهای صفحه صدا بدون جدا کردن از گیتار، معمولا سوراخ صدا را با جسمی سبک می بندند و پشت گیتار را در شن مهار می کنند.
الگوهای لرزش صفحه رویین یک گیتار فولک که به این روش به دست آمده اند:
علاوه بر صفحه صدا صفحه پشتی و هوای داخل کاواک گیتار نیز می لرزد. الگوهای لرزش صفحه پشتی با مهار صفحه رویین وبستن سوراخ صدا اندازه گیری می شوند. الگوهای لرزش کاواک هوا با مهار کل کاسه گیتار اندازه گیری می شوند.
الگوهای لرزش برای همان گیتار قبلی:
برای تعیین الگوی لرزشی یک ساز باید آن را در یک یا چند نقطه با یک محرک سینوسی با بسامدی برابربا تشدید مورد نظر تحریک کرد. حرکت حاصل از این روش را می توان با روش های مکانیکی (شتاب سنج)، الکتریکی (منقارک-Pickup) یا نوری (هلوگرافی) مشاهده کرد.پاسخ؛ به نقطه تحریک، نقطه برداشت، و روش نگه داشتن ساز بستگی دارد. ترکیب ساز در یکی از تشدیدهایش آمود لرزش ساز نامیده می شود، که حتما با آمودهای طبیعی یکسان نیست.
گیتار فولک آرام تکیه داده شده
براساس نوع حرکت کاسه گیتار، آمودهای آن دسته بندی می شود:
مودهای فرکانس پایین متاثر از تزویج حرکتی صفحه رویین و صفحه پشتی و هوای محبوس در فضای مابین این دو است. مودهای فرکانس پایین بطور موثری در انتشار صوت از گیتار دخیل هستند.
در مود 2 حرکت صفحه رویین و صفحه پشتی، 180 درجه با همدیگر اختلاف فاز دارند. در این مود چون ورود و خروج هوا از سوراخ صدا انجام می شود، مود تنفسی است.
درمود 3 حرکت هوا و محفظه رویین هم فازند.
در فرکانسهای میانی تزویج کمتری بین صفحه رویین و صفحه پشتی و محفظه هوا وجود دارد. با اینحال مودهای فرکانس میانی نیز در انتشار صدای گیتار تاثیر زیادی دارند.
در مود هفتم، گره ای در عرض گیتار تشکیل خواهد شد.
در مود هشتم، گره ای در طول گیتار تشکیل خواهد شد.
مودهای فرکانس بالا
در مودهای فرکانس بالا حرکت صفحه رویین و صفحه پشتی کاملا مستقل از همدیگر است و تاثیر کمتری در انتشار صدای گیتار دارند.
در مود 9 در صفحه پشتی دو خط گره در عرض گیتار تشکیل می شود. صفحه رویین حرکت کمی خواهد داشت.
در مود 10 دو خط گره وجود دارد. یکی در عرض و دیگری بصورت طولی در هر دو صفحه رویین وپشتی تشکیل می شود.
با توجه به نحوه حرکت صفحه رویین و صفحه پشتی به نظر می رسد این مود هیچگونه انتشار صوتی ندارد.
(شکلها از http://www.acs.psu.edu/drussell/guitars/hummingbird.html)
ترازهای آمودهای تایید شده از گیتار با هم متفاوت هستند. تراز صدای تابیده شده به جهت هم بستگی دارد (جهت وری).
نمودارقطبی چند آمود تشدید گیتار
بیناب صدا و پاسخ بسامدی مکانیکی در فاصله یک متری مقابل یک گیتار فولک
کاسه گیتار معمولا متقارن است. گاهی عدم تقارن کاسه می تواند به نتایج مطلوبی منجر شود.
(a) Hauser(Germany
(b) Ramirez(Spain
(c) Eban(US
گردد و این بم شدگی در پرده دوازدهم به 12 سنت می رسد.برای جبران به جای 18 از 17/817 استفاده می شود، یعنی هر پرده باید در 0/05613م فاصله باقیمانده تا خرک بسته شود.
فشردن تارها بر روی پرده ها کشش را اندکی افزایش می دهد؛ در نتیجه نت های پرده ای از نتهای پنجه باز تیزتر(Sharp) می شوند. این افزایش کشش برای تارهای فولادی از تارهای نایلونی بیشتر است. برای رفع این مشکل درازای موسیقایی تار اندکی بیشتر انتخاب می گردد. این راه حل "جبران" نامیده می شود. جبران برای گیتارهای آکوستیک از 1mm~5mm است و برای گیتارهای برقی بیشتر. هرچه بین پرده و تار مانع کمتری باشد، تیز شدن نتهای پرده ای بیشتر می گردد، از اینرو جبران برای گیتارهایی که زیاد استفاده می شوند، بیشتر است.
(Springer NY. (chapter 9
جهت افزایش استحکام گیتار، معمولا صفحه های آن زوارکشی می شود. نوع زوارکشی به ویژه در مورد صفحه صدا بر آمودهای لرزش آن و درنتیجه برصدای گیتار اثر دارد.
انواع زوارکشی صفحه صدا: