نوشته شده توسط مهدی نوروزی فر دسته: سازهای ضربه ای
نمایش از 08 آبان 1391 بازدید: 3040
پرینت

 سازهاي زهي- کوبه ای

پیانو

 

ايوب بَنوشي -   این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

دانشکده صداوسیما

 

1) مقدمه

2) تاريخچه

3) ساختمانِ پیانو

-کنش افزار

-پویش کلید

-پدال ها

-تارها

-چکش ها

-صفحه صدا

4)مرجع ها

 


 

مقدمه

رایج ترین سازغربی پیانو است.پیانو از سویی یک ساز زهی-کوبه ای است واز سوی دیگر یک ساز صفحه کلیدی. پیانو گاهی در کنار ارگ های لوله ای بررسی می شود، گاهی درکنار سازهای کوبه ای و گاهی هم با سازهای زهی. گستره ی پویایی پیانو تا هفت هنگام هم می رسد (از A0 تا C8)، از 88 تا 97 کلید.

پیانو نزدیک به 300 سال قدمت دارد.

تاریخچه

Piano1-eair

Piano2-eair

Piano3-eair

Piano4-eair

 

 

ساختمان پیانو


Piano5-eair

 

1) قاب

2) صفحه صدا

3) تارها

4) کنش افزار(سازوبرگ)

5) پدال ها

6) جعبه

7) خرک

8) صفحه کلید

 

 

 

 

 

بافشردن یک کلید، چکشی به سوی تارها هل داده می شود وبا ضربه زدن به یک دسته تار از طریق خرک به صفحه صدا انرژی می رساند.

 

کنش افزار

کنش افزار یا سازوبرگ یک پیانو انرژی رااز دست نوازنده به تارها منتقل می کند. کنش افزار ساختمانی پیچیده دارد. کنش افزار پیانوی خوابیده با پیانوی ایستاده متفاوت است. تنظیم دوره ای کنش افزار ضروری است.

 Piano11-eair

 

 کنش افزار پیانوی خوابیده

 

Piano7-eair

 

http://www.concertpitchpiano.com/index.html

 

کنش افزار پیانوی ایستاده

Piano9-eair

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موقعیت کنش افزار نسبت به کلید 

a) Upright

 b) Console

c) Spinet

d) Grand

uprightAction1                                          consoleAction1 spinetAction1 grandAction1 

 (http://www.perfectpitchpianoservicing.com/actionDiagrams.html

 

 پویش کلید

بلندای صدا را سرعت برخورد چکش با تار تعیین می کند. این سرعت علاوه بر نیروی فشردن کلید به زمان فشردن کلید هم بستگی دارد.

Piano110-eairPiano12-eair

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پدال ها

Piano13-eair

پیانو ممکن است دو یا سه پدال داشته باشد.

  • پدال سمت راست(نگه دارنده) همه میراننده ها را بالا می برد.
  • پدال آناکودا کل کنش افزار را جابجا می کند، طوری که چکش های طرف زیرخوان تنها به دو سیم از سهسیم ضربه می زنند.
  • پدال نرم کننده چکش ها را به تارها نزدیک می کند.
  • پدال مشق، نمد بین چکش ها وتارها را پایین می برد تا صدا خفه گردد.
  • پدال سوستنوتو تنها نته هایی را نگه می دارد که پیش از فشردن پدال نواخته شده باشند.

Piano14-eair 

 

تارها

یک پیانو می تواند تا 243 تار رشته سیم باشد. درازای تارهای پیانو از چند سانتی متر تا حدود 2 متر متغیر است. تارها ممکن است لفاف دار باشند. (لفاف پیچ کردن تارها برای کاهش چغری به ویژه در تارهای بم خوان انجام می شود.)تارها ممکن است تکی، جفتی ویا سه رشته ای باشند. برای محاسبه بسامد پاره های تارهای پیانو معمولا رئابط مربوط به یک تار چغر مضراب خورده با سرهای مقید یا متکی ساده را به کار می برند. هرچه کشش تار بیشتر باشد، بازدهی تولید صدا بیشتر می شود. هرچه قطر تار کمتر باشد، ناهماهنگی کمتر می شود.

ضریب ناهماهنگی یک تار به قطر، درازا و تعداد لفافهای آن بستگی دارد.

کشش هر تار در پیانو در حدود 1000N/m است.

نیروی وارد بر قاب یک پیانو ممکن است به 20 تن برسد.

چکش ها

Piano150-eair

 

 

چکش های پیانو با هم متفاوتند. جرم چکش های بم حدود 10g و جرم چکش های زیر حدود 3.8g است. نسبت جرم چکش به تار مربوطه فراسنجی مهم است. چکش های زیر از چکش های بم سخت ترند.

 

 

 

 

 

صفحه صدا

Piano16-eair

 

 

 

 

صفحه صدا از چوب صنوبر به ضخامت یک سانتی متر است. صفحه صدا توسط پشت بندهایی (rib) محکم می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


مرجع ها

  • (Rossing T 1990 Rossing, T., 1990. The science of sound. Addison‐Wesley. (chapter 9
  •  .Fletcher N.H, and Rossing T., 1998. The physics of musical instruments

(Springer NY. (chapter 10

 

 

 

ورود به سایت


برای حمایت از ما امتیاز دهید